Publications concerning Personal Analytics and Digital Health

2017

Contactless heart rate variability measurement by IR and 3D depth sensors with respiratory sinus arrhythmia

Bakhtiyari, K., Beckmann, N., & Ziegler, J. (2017). Procedia Computer Science, 109, 498–505.

Measuring local pulse transit time for affective computing applications

Beckmann, N., Viga, R., Dogangün, A., & Grabmaier, A. (2017). In Industrial and medical measurement and sensor technology, vehicle sensor technnology: IEEE Workshop 2017 : abstractbook (pp. 106–107). Mülheim an der Ruhr: Hochschule Ruhr West.

Measuring local pulse transit time for affective computing applications

Beckmann, N., Viga, R., Dogangün, A., & Grabmaier, A. (2017). In 2nd YRA MedTech Symposium, Young Researchers Academy: booklet : jointly held with the IEEE Workshop & SENSORICA 2017 Hochschule Ruhr West, June 8-9, Mülheim a. d. Ruhr, Germany, 2017 (pp. 30–31). Mülheim an der Ruhr: Hochschule Ruhr West.

Reproducibility of photoplethysmography-based local pulse transit time measurement

Beckmann, N., Viga, R., Dogangün, A., & Grabmaier, A. (2017). In 2017 39th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC) (pp. 246–249). Piscataway, NJ: IEEE.

2016

Smartphone based HRV measurement - an unobtrusive and flexible approach

Beckmann, N., Dammin, N., Viga, R., & Dogangün, A. (2016). In Young Researchers Academy MedTech in NRW: 1st YRA MEdTech Symposium. Duisburg: Univ.

Using psychophysiological parameters to support users in setting effective activity goals

Herrmanny, K., Beckmann, N., Nachbar, K., Sauer, H., Ziegler, J., Dogangün, A., & ACM CHI 2016. (2016). In CHI EA ’16: Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 1637–1646). New York, NY, USA: ACM.

Supporting users in setting effective goals in activity tracking

Herrmanny, K., Ziegler, J., Dogangün, A., & PERSUASIVE 2016. (2016). In A. Meschtscherjakov, B. De Ruyter, V. Fuchsberger, M. Murer, & M. Tscheligi (Eds.), Persuasive Technology: 11th International Conference ; PERSUASIVE 2016 ; Salzburg, Austria, April 5-7, 2016 ; Proceedings (Vol. 9638, pp. 15–26). Cham: Springer International Publishing.

2015

Sensor-based and tangible interaction with a TV community platform for seniors

Herrmanny, K., Gözüyasli, L., Deja, D., & Ziegler, J. (2015). In Proceedings of the 7th ACM SIGCHI Symposium on Engineering Interactive Computing Systems (EICS ’15) (pp. 180–189). New York, NY, USA: ACM.

Das Projekt PAnalytics – Selbstmonitoring für gesundes Altern

Beckmann, N., Dogangün, A., Herrmanny, K., Sauer, H., & Kloppenborg, K. (2015). In A. Weisbecker, M. Burmester, & A. Schmidt (Eds.), Mensch und Computer 2015 – Workshopband. Berlin [u.a.]: De Gruyter Oldenbourg.

2014

Tagungsband des Workshops "Senioren interaktiv unterwegs – (Kooperations-) Systeme gestalten"

Kötteritzsch, A., Hornung, D., Herrmanny, K., & Ksoll, M. (2014). In M. Koch, A. Butz, & J. Schlichter (Eds.), Mensch & Computer 2014 - Workshopband: 14. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien ; Interaktiv unterwegs, Freiräume gestalten. Berlin: De Gruyter Oldenbourg.

2013

Gamification für ältere Menschen – Potenziale und Herausforderungen

Hierhammer, C., & Herrmanny, K. (2013). In S. Boll, S. Maaß, & R. Malaka (Eds.), Mensch & Computer 2013 - Workshopband: 13. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

Das Projekt FoSIBLE – soziale Interaktionsförderung durch interaktives Fernsehen

Herrmanny, K. (2013). In C. Bengesser & T. Tekster (Eds.), Senioren im Web 2.0: Beiträge zu Nutzung und Nutzen von Social Media im Alter. München: kopaed.

AAL-Workshop "Lachen kennt kein Alter"

Braier, J., Burkhard, M., Herrmanny, K., Koch, M., Kötteritzsch, A., Müller, C., … Ziegler, J. (2013). In S. Boll, S. Maaß, & R. Malaka (Eds.), Mensch & Computer 2013 – Workshopband: 13. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

2012

AAL: Interaktiv. Sozial. Intergenerational?

Budweg, S., Burkhard, M., Koch, M., Kötteritzsch, A., Richter, A., & Ziegler, J. (2012). In H. Reiterer & O. Deussen (Eds.), Mensch & Computer 2012 : 12. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

Analysis and Classification of Serious Games for Elderly

Klauser, M., Kötteritzsch, A., Niesenhaus, J., & Budweg, S. (2012). In H. Reiterer & O. Deussen (Eds.), Mensch & Computer 2012: 12. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. Interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!? München: Oldenbourg Verl.

2DGree: Rapid Prototyping for Games

Niesenhaus, J., Kahraman, B., & Klatt, J. (2012). In H. Reiterer & O. Deussen (Eds.), Mensch & Computer 2012: 12. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. Interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!? München: Oldenbourg Verl.

2011

Serious games for health: An empirical study of the game “Balance” for teenagers with diabetes mellitus

Fuchslocher, A., Niesenhaus, J., & Krämer, N. (2011). Entertainment Computing, 2(2), 97–102.

Playful Crowdsourcing for Energy-Efficient Automotive Navigation

Niesenhaus, J., Münter, D., Hussein, T., & Ziegler, J. (2011). In DiGRA (Ed.), Think Design Play. Proceedings of the 5th International Conference of the Digital Games Research Association (DiGRA).

Merobrixx – Mental Rotation Bricks: A serious game for cognitive training

Klauser, M., Schulte, P. F., Niesenhaus, J., Grundmann, M., & Ziegler, J. (2011). In M. Eibl (Ed.), Mensch & Computer 2011, 11. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. überMEDIEN – ÜBERmorgen. München: Oldenbourg Verlag.

Einsatz von Serious Games zur Förderung des Selbstmanagements

Niesenhaus, J. (2011). In C. von Hagen & P. Schwarz (Eds.), Selbstmanagement bei chronischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter (1. Auflage). Stuttgart: Kohlhammer.

2010

Serious Interface Design for Dental Health: WiiMote-based Tangible Interaction for School Children

Gerling, K., Klauser, M., & Masuch, M. (2010). In J. Niesenhaus, M. Rauterberg, & M. Masuch (Eds.), EI 2010 : Proceedings of the Entertainment Interfaces Track 2010 at Interaktive Kulturen 2010. CEUR Workshop Proceedings ; 634.

Proceedings of the Entertainment Interfaces Track 2010 at Interaktive Kulturen 2010

Niesenhaus, J., Rauterberg, M., & Masuch, M. (Eds.). (2010). CEUR Workshop Proceedings.

2008

Spielend Lernen! Spielend Lernen? Eine empirische Annäherung an die Möglichkeiten einer Synthese von Spielen und Lernen

Bormann, M., Heyligers, K., Kerres, M., & Niesenhaus, J. (2008). In U. Lucke, C. M. Kindsmüller, S. Fischer, M. Herczeg, & S. Seehusen (Eds.), Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008. Berlin: Logos Verlag.

2007

Integration technologischer und methodischer Grundlagen digitaler Spiele in die Hochschullehre am Beispiel interdisziplinärer Praxisprojekte

Niesenhaus, J. (2007). In P. K. Jantke, K.-P. Fähnrich, & S. W. Wittig (Eds.), Digitale Spiele – Herausforderungen und Chance: Kongressband einer wissenschaftlichen Tagung anlässlich der Leipziger Informatik-Tage. Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch.

2006

ARTierchen - Augmented Reality in Touch

Ziegler, J., Strobl, A., Wolsing, A., Mohr, C., Lotze, R., & Lang, E. (2006). In M. A. Heinecke & H. Paul (Eds.), Mensch und Computer 2006: Mensch und Computer im Strukturwandel. München: Oldenburg.

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