@inproceedings{ubo_mods_00116566, author = {Loepp, Benedikt and Donkers, Tim and Kleemann, Timm and Ziegler, Jürgen}, title = {Impact of Item Consumption on Assessment of Recommendations in User Studies}, booktitle = {Proceedings of the 12th ACM Conference on Recommender Systems (RecSys ’18)}, year = {2018}, publisher = {ACM}, address = {New York, NY, USA}, pages = {49–53}, keywords = {User Studies}, isbn = {978-1-4503-5901-6}, doi = {10.1145/3240323.3240375}, url = {https://dl.acm.org/doi/10.1145/3240323.3240375?cid=87958660357}, abstract = {In user studies of recommender systems, participants typically cannot consume the recommended items. Still, they are asked to assess recommendation quality and other aspects related to user experience by means of questionnaires. Without having listened to recommended songs or watched suggested movies, however, this might be an error-prone task, possibly limiting validity of results obtained in these studies. In this paper, we investigate the effect of actually consuming the recommended items. We present two user studies conducted in different domains showing that in some cases, differences in the assessment of recommendations and in questionnaire results occur. Apparently, it is not always possible to adequately measure user experience without allowing users to consume items. On the other hand, depending on domain and provided information, participants sometimes seem to approximate the actual value of recommendations reasonably well.} } @inproceedings{ubo_mods_00092173, author = {Biefang, Kai and Kunkel, Johannes and Loepp, Benedikt and Ziegler, Jürgen}, chapter = {}, title = {Eine Sandbox zur physisch-virtuellen Exploration von Ausgrabungsstätten}, year = {2017}, publisher = {Gesellschaft für Informatik}, keywords = {Archäologie}, doi = {10.18420/muc2017-demo-0300}, url = {https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/3248}, abstract = {In diesem Beitrag stellen wir die Archäologische Sandbox vor: Ein Tangible User Interface (TUI) mit dem archäologische Ausgrabungsstätten und dort gefundene Artefakte exploriert werden können. Das System zielt auf den Einsatz in Museen ab, die ihren Besuchern den Zusammenhang von ausgestellten Exponaten und der Ausgrabungsstätte näherbringen möchten, an der diese gefunden wurden. Den Kern des TUIs bildet eine mit Sand gefüllte Box, auf dessen Oberfläche eine geografische Karte projiziert wird. Durch das Graben im Sand an der richtigen Stelle werden Informationen zu an diesem Ort gefundenen Ausstellungsstücken abgerufen. Eine durchgeführte qualitative Interviewstudie bestätigt die intuitive Bedienbarkeit und die intrinsisch motivierenden Interaktionsmöglichkeiten des Systems.}, booktitle = {Mensch und Computer 2017 – Workshopband} } @inproceedings{ubo:57124, author = {Kunkel, Johannes and Loepp, Benedikt and Ziegler, Jürgen}, chapter = {}, title = {3D-Visualisierung zur Eingabe von Präferenzen in Empfehlungssystemen}, year = {2015}, pages = {123–132}, publisher = {De Gruyter Oldenbourg}, address = {Berlin}, abstract = {In diesem Beitrag stellen wir ein interaktives Empfehlungssystem vor, bei dem Nutzer ihre Präferenzen in einer dreidimensionalen Visualisierung des Produktraums eingeben können. Die Darstellung in Form einer Landschaft spiegelt dabei das Profil des aktuellen Nutzers wider, und ermöglicht diesem sowohl in Kaltstartsituationen als auch bei der späteren Anpassung eines existierenden Profils interaktiv seine Präferenzen anzugeben. Die Methode basiert auf den von allen Nutzern abgegebenen Bewertungen und benötigt kein inhaltliches Wissen über die Produkte. Die durchgeführte Nutzerstudie zeigt, dass die Visualisierung nachvollziehbar und hilfreich erscheint. Bezüglich der Eingabe von Präferenzen durch Modellierung der Landschaft ergaben sich ebenfalls vielversprechende Ergebnisse, u. a. auch im Hinblick auf User Experience und Empfehlungsqualität.}, doi = {10.1515/9783110443929-014}, url = {http://dx.doi.org/10.1515/9783110443929-014}, booktitle = {Mensch und Computer 2015 – Tagungsband} } @inproceedings{ubo:46601, author = {Loepp, Benedikt and Hussein, Tim and Ziegler, Jürgen}, chapter = {}, title = {Choice-based Preference Elicitation for Collaborative Filtering Recommender Systems}, year = {2014}, pages = {3085–3094}, publisher = {ACM}, address = {New York, NY, USA}, isbn = {978-1-4503-2473-1}, doi = {10.1145/2556288.2557069}, abstract = {We present an approach to interactive recommending that combines the advantages of algorithmic techniques with the benefits of user-controlled, interactive exploration in a novel manner. The method extracts latent factors from a matrix of user rating data as commonly used in Collaborative Filtering, and generates dialogs in which the user iteratively chooses between two sets of sample items. Samples are chosen by the system for low and high values of each latent factor considered. The method positions the user in the latent factor space with few interaction steps, and finally selects items near the user position as recommendations. In a user study, we compare the system with three alternative approaches including manual search and automatic recommending. The results show significant advantages of our approach over the three competing alternatives in 15 out of 24 possible parameter comparisons, in particular with respect to item fit, interaction effort and user control. The findings corroborate our assumption that the proposed method achieves a good trade-off between automated and interactive functions in recommender systems.}, url = {https://dl.acm.org/doi/10.1145/2556288.2557069?cid=87958660357}, booktitle = {Proceedings of the 32nd International Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’14)} }