Publications published in 2011

Comparison of controller attention decrease during different break patterns in night shifts.

Fricke-Ernst, C., Kluge, A., & Kötteritzsch, A. (2011). In Proceedings of the 55th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (HFES); September 19-23, 2011, Las Vegas, Nevada (pp. 1195–1199). Santa Monica: HFES.

Ingenieurwissenschaften: Herausforderung Elektromobilität

Dudenhöffer, F., Schramm, D., Heinzel, A., Schulz, C., Hirsch, H., Dudenhöffer, K., … Mietzel, T. (2011). Universität Duisburg-Essen SSC.

Measuring the impact of game controllers on player experience in FPS games

Gerling, K., Klauser, M., & Niesenhaus, J. (2011). In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference : Envisioning Future Media Environments (MindTrek ’11). New York: ACM.

FoSIBLE: Design of an Integrated Environment for Social Interaction

Drobics, M., Zima, M., Hrg, D., Bobeth, J., & Budweg, S. (2011). ERCIM News, 87, 33–34.

Proceedings des Workshops "Senioren. Medien. Übermorgen."

Richter, A., Budweg, S., Stocker, A., Majcen, K., & Koch, M. (2011). In M. Eibl & M. Ritter (Eds.), Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011. überMEDIEN|ÜBERmorgen. Chemnitz: Universitätsverlag Chemnitz.

Förderung sozialer Interaktion durch Activity Communities für Senioren

Kötteritzsch, A., Budweg, S., & Klauser, M. (2011). In M. Eibl & M. Ritter (Eds.), Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011. überMEDIEN|ÜBERmorgen. Chemnitz: Universitätsverlag Chemnitz.

LAIF: A Logging and Interaction Framework for Gaze-Based Interfaces in Virtual Entertainment Environments

Nacke, L., Stellmach, S., Sasse, D., Niesenhaus, J., & Dachselt, R. (2011). Entertainment Computing, 2(4), 265–273.

Serious games for health: An empirical study of the game “Balance” for teenagers with diabetes mellitus

Fuchslocher, A., Niesenhaus, J., & Krämer, N. (2011). Entertainment Computing, 2(2), 97–102.

Entertainment Interfaces Track: Preface

Masuch, M., Rauterberg, M., & Niesenhaus, J. (2011). In M. Eibl (Ed.), Mensch & Computer 2011: überMEDIEN|ÜBERmorgen. München: Oldenbourg Verlag.

Playful Crowdsourcing for Energy-Efficient Automotive Navigation

Niesenhaus, J., Münter, D., Hussein, T., & Ziegler, J. (2011). In DiGRA (Ed.), Think Design Play. Proceedings of the 5th International Conference of the Digital Games Research Association (DiGRA).

X3S: Eine Spezifikation zur Darstellung und interaktiven Exploration semantischer Daten

Stegemann, T., Hussein, T., Gaulke, W., & Ziegler, J. (2011). In IVDW ’11: Interaktion und Visualisierung im Daten-Web.

Generating Route Instructions with Varying Levels of Detail

Ziegler, J., Hussein, T., Münter, D., Hofmann, J., & Linder, T. (2011). In 3rd International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI 2011).

Interacting with semantic data by using X3S

Stegemann, T., Hussein, T., Gaulke, W., & Ziegler, J. (2011). In P. Diaz, T. Hussein, S. Lohmann, & J. Ziegler (Eds.), Proceedings of the 1st Workshop on Data-Centric Interactions on the Web.

Merobrixx – Mental Rotation Bricks: A serious game for cognitive training

Klauser, M., Schulte, P. F., Niesenhaus, J., Grundmann, M., & Ziegler, J. (2011). In M. Eibl (Ed.), Mensch & Computer 2011, 11. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. überMEDIEN – ÜBERmorgen. München: Oldenbourg Verlag.

Nutzeradaptive Routenführung in Navigationssystemen

Münter, D., Hussein, T., Linder, T., Hofmann, J., & Ziegler, J. (2011). In M. Eibl (Ed.), Mensch & Computer 2011. München: Oldenbourg.

Enhancing collaboration in communities of professionals using a Living Lab approach

Budweg, S., Schaffers, H., Ruland, R., Kristensen, K., & Prinz, W. (2011). Production Planning & Control, 22(5/6), 594–609.

Einsatz von Serious Games zur Förderung des Selbstmanagements

Niesenhaus, J. (2011). In C. von Hagen & P. Schwarz (Eds.), Selbstmanagement bei chronischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter (1. Auflage). Stuttgart: Kohlhammer.

Adaptive Routenbeschreibungen für Navigationssysteme

Münter, D., & Hussein, T. (2011). i-Com – Zeitschrift Für Interaktive Und Kooperative Medien, 10(1), 11–17.

Elektromobilität braucht intelligente Navigation

Ziegler, J., Münter, D., & Hussein, T. (2011). UNIKATE - Herausforderung Elektromobilität, 39, S. 62–71.

Situationsgerechtes Recommending – Kontextadaptive, hybride Empfehlungsgenerierung

Hussein, T., & Ziegler, J. (2011). Informatik Spektrum, 34(2), 143–152.

Adaptive presentation of itineraries in navigation systems by means of semantic models

Münter, D., & Hussein, T. (2011). In SEMAIS ’11: Proceedings of the 2nd workshop on Semantic Models for Adaptive Interactive Systems (in conjunction with IUI 2011).