Publications about Game Design and Gamification

2017

A 3D Item Space Visualization for Presenting and Manipulating User Preferences in Collaborative Filtering

Kunkel, J., Loepp, B., and Ziegler, J. (2017). Proceedings of the 22nd International Conference on Intelligent User Interfaces, 3–15. New York, NY, USA: ACM.

2015

Ein Vorgehensmodell für angewandte Spielformen

Schmidt, R., Brosius, C., and Herrmanny, K. (2015). HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 1–14.

Tagungsband des Workshops "Gemeinsam Altern erleben"

Kötteritzsch, A., Bons, J., Herrmanny, K., Weyers, B., and Dogangün, A. (2015). Mensch und Computer 2015 – Workshopband. Berlin [u.a.]: De Gruyter Oldenbourg.

Der IGQ - Ein Messinstrument für die Wirksamkeit von Gamification

Kettner, R., Herrmanny, K., and Gaulke, W. (2015). Mensch und Computer 2015 – Workshopband. Berlin [u.a.]: De Gruyter Oldenbourg.

3D-Visualisierung zur Eingabe von Präferenzen in Empfehlungssystemen

Kunkel, J., Loepp, B., and Ziegler, J. (2015). Mensch und Computer 2015 - Tagungsband: 15. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien ; Gemeinsam - Arbeit - Erleben. Berlin: De Gruyter Oldenbourg.

2014

Ein Vorgehensmodell zur Entwicklung von Gameful Design für Unternehmen

Herrmanny, K. and Schmidt, R. (2014). Mensch & Computer 2014 - Workshopband: 14. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien ; Interaktiv unterwegs, Freiräume gestalten. Berlin: De Gruyter Oldenbourg.

2013

AAL-Workshop "Lachen kennt kein Alter"

Braier, J., Burkhard, M., Herrmanny, K., Koch, M., Kötteritzsch, A., Müller, C., Nutsi, A., Richter, A., Schering, S., Wulf, V., and Ziegler, J. (2013). Mensch & Computer 2013 – Workshopband: 13. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

Gamification für ältere Menschen – Potenziale und Herausforderungen

Hierhammer, C. and Herrmanny, K. (2013). Mensch & Computer 2013 - Workshopband: 13. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

Evaluating the effectiveness of a memory aid system

Bayen, J.-U., Dogangün, A., Grundgeiger, T., Haese, A., Stockmanns, G., and Ziegler, J. (2013). Gerontology : international journal of experimental and clinical gerontology, 59(1), 77–84.

2012

Fostering Social Interaction in AAL: Methodological reflections on the coupling of real household Living Lab und SmartHome approaches

Budweg, S., Lewkowicz, M., Müller, C., and Schering, S. (2012). i-com : Zeitschrift für interaktive und kooperative Medien, 11(3), 30–35.

Fostering Social Interaction with Smart TVs – Results from the FoSIBLE Project

Drobics, M., Budweg, S., and Schering, S. (2012). Proceedings of AAL Forum 2012 - Eindhoven. Brussels.

Nutzerorientierte Technikforschung und -entwicklung im Feld Ambient Assisted Living: Ergebnisse aus dem AAL-Projekt FoSIBLE

Müller, C., Stein, M., Wan, L., Neufeldt, C., Wulf, V., and Budweg, S. (2012). Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, Suppl. 1.

Technologische Komponenten von heute als Aushandlungsartefakte für neue Kompositionen von morgen – Erfahrungen und Ergebnisse aus dem AAL- Projekt FoSIBLE

Müller, C., Kötteritzsch, A., and Budweg, S. (2012). Technik für ein selbstbestimmtes Leben : 5. Deutscher AAL-Kongress mit Ausstellung, 24. - 25. Januar 2012, Berlin ; Tagungsbeiträge. Berlin [u.a.]: VDE Verlag.

Exploring the Desire to Get in Touch through Social TV Applications

Schering, S. and Budweg, S. (2012). Mensch & Computer 2012 : 12. fachübergreifende Konferenz für interaktive und kooperative Medien. München: Oldenbourg.

Gameinsam – A playful application fostering distributed family interaction on TV

Herrmanny, K., Budweg, S., Klauser, M., and Kötteritzsch, A. (2012). EuroITV 2012, Bridging People, Places and Platforms. Adjunct proceedings: 10th European Interactive TV Conference, Berlin, July 4-6, 2012. Berlin: Fraunhofer FOKUS.

2011

Serious games for health: An empirical study of the game “Balance” for teenagers with diabetes mellitus

Fuchslocher, A., Niesenhaus, J., and Krämer, N. (2011). Entertainment Computing, 2(2), 97–102.

FoSIBLE: Design of an Integrated Environment for Social Interaction

Drobics, M., Zima, M., Hrg, D., Bobeth, J., and Budweg, S. (2011). ERCIM News, 87, 33–34.

Proceedings des Workshops "Senioren. Medien. Übermorgen."

Richter, A., Budweg, S., Stocker, A., Majcen, K., and Koch, M. (2011). Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011. überMEDIEN|ÜBERmorgen. Chemnitz: Universitätsverlag Chemnitz.

Förderung sozialer Interaktion durch Activity Communities für Senioren

Kötteritzsch, A., Budweg, S., and Klauser, M. (2011). Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011. überMEDIEN|ÜBERmorgen. Chemnitz: Universitätsverlag Chemnitz.

Entertainment Interfaces Track: Preface

Masuch, M., Rauterberg, M., and Niesenhaus, J. (2011). Mensch & Computer 2011: überMEDIEN|ÜBERmorgen. München: Oldenbourg Verlag.

2010

Serious Interface Design for Dental Health: WiiMote-based Tangible Interaction for School Children

Gerling, K., Klauser, M., and Masuch, M. (2010). EI 2010 : Proceedings of the Entertainment Interfaces Track 2010 at Interaktive Kulturen 2010. CEUR Workshop Proceedings ; 634.

2009

A living lab approach for enhancing collaboration in professional communities

Schaffers, H., Budweg, S., Kristensen, K., and Ruland, R. (2009). ICE 2009.

Co-Creation in Distributed ICT Living Labs.

Budweg, S. and Kristensen, K. (2009). Proceedings of the INTERACT 2009 Workshop Towards a manifesto of Living Lab co-creation.

2006

Playful Computing

Niesenhaus, J. (2006). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.