Publications related to Playability and Player Experience Research

LAIF: A Logging and Interaction Framework for Gaze-Based Interfaces in Virtual Entertainment Environments

Nacke, L., Stellmach, S., Sasse, D., Niesenhaus, J., and Dachselt, R. (2011). Entertainment Computing, 2(4), 265–273.

Bringing Digital Games to User Research and User Experience

Nacke, E.-L., Niesenhaus, J., Engl, S., Canossa, A., Kuikkaniemi, K., and Immich, T. (2010). Proceedings of the Entertainment Interfaces Track 2010 at Interaktive Kulturen 2010. CEUR Workshop Proceedings.

Gameplay experience testing with playability and usability surveys – An experimental pilot study

Nacke, E.-L., Schild, J., and Niesenhaus, J. (2010). Playability and player experience: Proceedings of the Fun and Games 2010 Workshop. Breda: NHTV Expertise Series.

Messung der Nutzungseffizienz bei Game-Interfaces unter Berücksichtigung von Blickbewegungen

Niesenhaus, J. and Bode, S. (2009). Digitale Spiele in Forschung und Lehre - Beiträge zum Games Summer Camp 2008. Leipzig: Leipziger Beiträge zur Informatik.

Visuell unterstützte Entwicklung von Spielprototypen

Niesenhaus, J. (2014). München: Hut.

Kompetenzentwicklung und Wissensmanagement durch situiertes Lernen in Massive Multiplayer Online Games

Vervenne, M. and Niesenhaus, J. (2010). Proceedings der DeLFI 2010 - 8. Tagung der Fachgruppe E-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V.. Bonn: Köllen Druck + Verlag.

Perception of System- and Human-driven Character Behaviour in Digital Games

Niesenhaus, J. (2009). Media Psychology - Focus Theme: New Media and Interactive Systems. Proceedings of the 6th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society. Lengerich: Pabst Science Publishers.

Measuring the impact of game controllers on player experience in FPS games

Gerling, K., Klauser, M., and Niesenhaus, J. (2011). Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference : Envisioning Future Media Environments (MindTrek ’11). New York: ACM.

Entertainment Interfaces Track: Preface

Masuch, M., Rauterberg, M., and Niesenhaus, J. (2011). Mensch & Computer 2011: überMEDIEN|ÜBERmorgen. München: Oldenbourg Verlag.

Einsatz von Serious Games zur Förderung des Selbstmanagements

Niesenhaus, J. (2011). Selbstmanagement bei chronischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Stuttgart: Kohlhammer.

Untersuchung des Einflusses rationaler und emotionaler Faktoren bei der Entscheidungsfindung in virtuellen Spielwelten

Lohmann, S., Schielke, K., and Niesenhaus, J. (2009). Digitale Spiele in Forschung und Lehre: Beiträge zum Games Summer Camp 2008. Leipzig.

Spielend Lernen! Spielend Lernen? Eine empirische Annäherung an die Möglichkeiten einer Synthese von Spielen und Lernen

Bormann, M., Heyligers, K., Kerres, M., and Niesenhaus, J. (2008). Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008. Berlin: Logos Verlag.

Playful Computing

Niesenhaus, J. (2006). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

Gestaltungsdimensionen im interaktiven digitalen Storytelling

Specker, M., Niesenhaus, J., and Ziegler, J. (2006). 6. GI-Konferenz Mensch und Computer 2006. München: Oldenbourg-Verlag.

Serious games for health: An empirical study of the game “Balance” for teenagers with diabetes mellitus

Fuchslocher, A., Niesenhaus, J., and Krämer, N. (2011). Entertainment Computing, 2(2), 97–102.

Förderung der Nutzerinnovation im Rahmen digitaler Spiele durch intuitive Werkzeuge am Beispiel des Game Prototyping Frameworks

Niesenhaus, J., Löschner, J., and Kahraman, B. (2009). Grenzenlos frei!? Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2009. Berlin: Logos Verlag.

Challenges and Potentials of User Involvement in the Process of Creating Games

Niesenhaus, J. (2009). International Reports on Socio-Informatics: Open Design Spaces Supporting User Innovation, 2/2009(volume 6), 56–68.

Marrying Game Development with Knowledge Management: Challenges and Potentials

Niesenhaus, J. and Lohmann, S. (2009). Networked Knowledge - Networked Media: Integrating Knowledge Management, New Media Technologies and Semantic Systems. Berlin, Heidelberg: Springer.

Towards Continuous Integration of Knowledge Management into Game Development

Lohmann, S. and Niesenhaus, J. (2008). Proceedings of the 8th International Conference on Knowledge Management (I-KNOW 08). Graz: J.UCS.

Spielerverhalten und Storyerzeugung in interaktiven Spielumgebungen am Beispiel der Grimmix Story-Engine

Gerling, K., Thieme, A., Niesenhaus, J., Specker, W.-M., and Ziegler, J. (2006). Mensch & Computer 2006: Strukturwandel. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

A Design Space for Interactive Digital Storytelling

Niesenhaus, J., Specker, W.-M., and Ziegler, J. (2006). Proceedings of the 2nd Symposium of the WG HCI & UE of the Austrian Computer Society. Wien: Austrian Computer Society.

Fostering Knowledge Flow and Community Engagement in the Development of Interactive Entertainment

Lohmann, S., Niesenhaus, J., Heim, P., and Ziegler, J. (2009). Journal of Universal Computer Science, 15(8), 1722–1734.